موستیک ، پرچمدار مشتری مداری

سرما چه تاثیری روی لپ تاپ دارد و آیا به اندازه گرما برای لپتاپ مضر است؟

بازدید: 29 بازدید
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تاثیر سرما بر لپ تاپ

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که سرما چه تاثیری روی لپ تاپ و یا صفحه نمایش لپ تاپ دارد؟ شاید فکر کنید که لپ‌تاپ فقط در برابر گرمای زیاد حساس است؛ اما آیا می‌دانید که سرمای شدید هم می‌تواند به قطعات داخلی لپ‌تاپ آسیب بزند و عملکرد آن را کاهش دهد؟ در این مقاله به بررسی تاثیر سرما بر لپ تاپ پرداخته و به شما می گوییم اگر لپ تاپ شما در سرما مانده بود چه کار کنیم؟

در همین رابطه مشاهده کنید:

 استیکر لپ تاپ طرح برنامه نویسی کد 0044 مجموعه 4 عددی

فهرست مطالب این مقاله:

– مقدمه
– تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ
– گرما خطرناک‌تر است یا سرما؟
– روش‌هایی برای کاهش تاثیر سرما بر لپ تاپ
– جمع‌بندی
– پرسش‌های متداول

تاثیر سرما روی لپ تاپ

لپ تاپ‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل الکترونیکی در زندگی روزمره ما نقش مهمی دارند. ما از لپ تاپ‌ها برای انجام کارهای شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای استفاده کرده و از آن‌ها به عنوان منبع اطلاعات، سرگرمی، و ارتباطات بهره می‌بریم. بنابراین، حفظ سلامت و عملکرد بهینه لپ تاپ‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد. اما آیا می‌دانیم که چه عواملی می‌توانند به لپ تاپ‌ها آسیب برسانند و چگونه می‌توانیم از آن‌ها محافظت کنیم؟

ضرر لپ تاپ در سرما

یکی از عواملی که ممکن است بر لپ‌تاپ‌ها تاثیر منفی داشته باشد، دمای محیط است. دمای محیط می‌تواند بر روی قطعات داخلی لپ‌تاپ، باتری، صفحه‌نمایش و کیفیت صدا و تصویر اثر بگذارد. اگر دمای محیط بیش از حد گرم یا سرد باشد، ممکن است لپ‌تاپ شما دچار اختلالاتی شود که می‌تواند منجر به کاهش عمر و کارایی لپ‌تاپ شود. برای مثال، اگر لپ‌تاپ شما در محیط‌هایی با دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، ممکن است باتری آن آسیب ببیند و زودتر خالی شود. همچنین، اگر لپ‌تاپ شما در محیط‌هایی با دمای پایین‌تر از ۰ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، ممکن است قطعات داخلی آن منبسط یا منقبض و باعث ایجاد ترک یا شکستگی شوند. درنتیجه، اثر سردی بیش از حد روی لپ‌تاپ نیز مثل گرمای زیاد می‌تواند خطرناک باشد.

هدف این مقاله، بررسی تاثیر سرما بر لپ تاپ و راهکارهایی برای حفظ دمای مناسب دستگاه در شرایط مختلف دمایی است. با توجه به این موضوع، ابتدا، تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ مثل صفحه نمایش، باتری و بورد را بررسی کرده و تاثیر سرما و گرما بر لپ‌تاپ را مقایسه می‌کنیم. در مرحله بعد نیز راهکارهایی برای مراقبت از لپ تاپ در شرایط سرد ارائه خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید آب‌وهوا چگونه بر کامپیوتر شما اثر می‌گذارد؟ این مقاله را مطالعه کنید.

در همین رابطه مشاهده کنید:

پایه خنک کننده لپ تاپ تسکو مدل TCLP 3108

تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ؛ سرما چه بلایی بر سر لپ تاپ ها می آورد؟

اگرچه اکثر ما همیشه نگران تأثیر گرما روی لپ‌تاپ و عملکرد آن هستیم، کمتر کسی به اثر سردی بیش از حد روی لپتاپ فکر می‌کند. بااین‌حال، سرما قاتل پنهان لپتاپ است و در مواردی می‌تواند حتی آسیب‌هایی شدیدتر از گرما به قطعات لپ‌تاپ وارد کند. در سرما قرار دادن هر وسیله الکترونیکی که دارای باتری است، از جمله لپ‌تاپ می‌تواند آسیب‌های زیادی را به آن وارد کرده و عمرش را کاهش دهد. در ادامه به بررسی تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ می‌پردازیم.

در همین رابطه مشاهده کنید:

برچسب حروف فارسی کیبورد ونسونی طرح چرم

اثر سردی بیش از حد روی مدارها و قطعات داخلی لپ‌تاپ

تغییرات ناگهانی دما می‌تواند قطعات داخلی لپ‌تاپ‌ها را دچار مشکل کند. درصورتی که لپ‌تاپ شما مدتی بیرون در هوای سرد بوده و به‌طور ناگهانی وارد اتاق گرمی شوید، تغییر ناگهانی دما می‌تواند باعث پدیده چگالش در داخل دستگاه شود. چگالش می‌تواند با ایجاد مایع روی مدارهای داخلی باعث اتصال کوتاه شود. فراموش نکنید که چگالش باعث ایجاد آب می‌شود و آب چیزی است که با برق اصلاً رابطه خوبی ندارد. ایجاد اتصال کوتاه با آب روی مدارهای داخلی به‌راحتی می‌تواند باعث سوختگی قطعات لپ‌تاپ شود. بنابراین، تاثیر سرما بر لپ تاپ همیشه مستقیم نیست و هنگام استفاده از لپ تاپ در هوای سرد باید مواظب باشید که به‌طور ناگهانی آن را گرم نکنید.

ضرر سرما روی قطعات لپ تاپ

اثر سردی بیش از حد روی صفحه نمایش لپ تاپ

هوای سرد می‌تواند برای صفحه نمایش لپ‌تاپ نیز مضر باشد. قراردادن طولانی‌مدت لپ‌تاپ در معرض هوای سرد زیر صفر درجه احتمال شکستن و ترک‌برداشتن نمایشگر را افزایش می‌دهد. معمولاً شانس شکستگی در نمایشگرهای بزرگ‌تر بیشتر است. درون نمایشگرهای لپ‌تاپ‌ها موادی وجود دارد که درصورت بودن در معرض هوای بسیار سرد یخ‌ زده و منبسط می‌شوند. انبساط این موارد باعث واردشدن فشار زیادی به صفحه شده و می‌تواند ترک یا شکستگی ایجاد کند. شکستن نمایشگر نیز نه‌تنها هزینه زیادی به شما تحمیل می‌کند، بلکه باعث ورود بخار سرد به داخل لپ‌تاپ شده و امکان ایجاد اتصال کوتاه را در مدارها تقویت می‌کند.

اثر سردی بیش از حد روی صفحه نمایش لپ تاپ

اما شکستگی صفحه تنها تاثیر سرما بر لپ تاپ و نمایشگر آن نیست. کارکردن با لپ‌تاپ در دماهای زیر 0 درجه می‌تواند موجب کندی حرکت مولکول‌های موجود در نمایشگرها شده و پویایی نمایشگر کاهش یابد. در بعضی موارد حتی امکان ایجاد سایه تصاویر روی نمایشگر به‌طور ثابت وجود دارد. به‌عبارت دیگر، هاله‌ای از تصاویر گذشته روی نمایشگر باقی مانده و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، معمولاً این مشکل با انتقال لپ‌تاپ به محیط گرم برطرف می‌شود.

در همین رابطه مشاهده کنید:

کاور لنز دوربین لپ تاپ و موبایل مدل BE1045-4 بسته 5 عددی

اثر سردی بیش از حد روی باتری لپ تاپ

باتری لپ‌تاپ‌ها از جمله اجزای حساس این دستگاه‌ها هستند که می‌توانند تحت تاثیر دمای محیط قرار بگیرند. سرمای بیش از حد می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و عمر باتری لپ‌تاپ شما تاثیر منفی بگذارد. اثر سردی بیش از حد روی لپتاپ و باتری آن در دمای زیر 10 درجه بسیار زیاد بوده و به‌دلیل کندشدن واکنش‌های شیمایی داخل باتری می‌تواند باعث کاهش ظرفیت و عمر آن شود. همچنین، سرمای زیاد ممکن است از شارژ کامل باتری لپ‌تاپ جلوگیری کند. به‌طورکلی، دمای مناسب برای باتری‌های لیتیوم‌یونی بین 10 تا 35 درجه سلسیوس بوده و دمای کمتر یا بیشتر می‌تواند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد.

اثر سردی بیش از حد روی باتری لپ تاپ

گرما خطرناک‌تر است یا سرما؟

به‌طورکلی، گرما و سرمای شدید هر دو برای لپ‌تاپ مضر بوده و می‌توانند به قطعات داخلی، نمایشگر و باتری دستگاه سیب وارد کنند، اما گرمای زیاد برای لپ‌تاپ بدتر از سرمای زیاد است.

گرمای زیاد می‌تواند باعث افزایش مقاومت و کاهش ولتاژ باتری شود و همچنین به قطعات داخلی لپ‌تاپ آسیب بزند. افزون‌براین، گرمای زیاد می‌تواند به اجزای داخلی لپ‌تاپ مانند پردازنده، کارت گرافیک و هارد دیسک آسیب برساند. این امر می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ، کند شدن عملکرد و حتی از کار افتادن کامل آن شود. لپ‌تاپ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دمای ایده‌آل کار کنند. در دمای بالا، سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ ممکن است قادر به دفع گرمای اضافی نباشد و این امر می‌تواند منجر به افزایش دمای داخلی و آسیب به اجزای آن شود.

گرما خطرناک‌تر است یا سرما؟

بااین‌حال، تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ نیز چشمگیر است. سرمای زیاد می‌تواند باعث کندشدن یا یخ زدن مایع داخل صفحه نمایش شود و همچنین کاهش ظرفیت و عمر باتری را به‌همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است لپ تاپ را در دمای مناسب نگه دارید و از قرار دادن آن در محیط‌های بسیار گرم یا سرد خودداری کنید.

روش‌هایی برای کاهش تاثیر سرما بر لپ تاپ

همان‌طور که گفتیم قراردادن لپ‌تاپ در معرض هوای بسیار سرد می‌تواند باعث واردشدن آسیب جدی به قطعات آن شود. اما با انجام برخی از اقدامات می‌توان اثر سردی بیش از حد روی لپتاپ را تا حد ممکن کاهش داد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لپ‌تاپ خود را در محل گرم نگه دارید

بسیاری از تولیدکنندگان لپ‌تاپ پیشنهاد می‌کنند که همواره دستگاه خود را در دمایی بالاتر از 10 درجه سلسیوس نگه‌داری کنید. در فصل‌های سرد سال لپ‌تاپ‌تان را در کیف‌های مخصوص قرار داده و از رها کردن آن در خودروی در معرض هوای بسیار سرد خودداری کنید. اگر ناچار شدید لپ‌تاپ خود را در فضای سرد جابه‌جا کنید، تا جای ممکن آن را روشن نکنید.

لپ تاپ خود را قبل از استفاده گرم کنید

اگر مدتی لپ‌تاپ را در هوای سرد قرار داده‌اید، قبل از اینکه آن را روشن کنید اجازه دهید تا کمی گرم شده و دمای آن با دمای محیط یکسان شود. به‌این‌منظور، دستگاه را به مدت 30 دقیقه در کیف نگه دارید تا به مرور گرم شود. از استفاده از روش‌های جایگزین برای گرم‌کردن سریع مثل سشوار نیز خودداری کنید زیرا احتمال دارد تغییر دمای سریع به دستگاه آسیب وارد کند.

در همین رابطه مشاهده کنید:

کیف لپ تاپ سه کاره CAT مدل LB31 مناسب برای لپ تاپ 15 اینچی

لپ‌تاپ یخ‌زده را خشک کنید

اگر به هر دلیلی لپ‌تاپ خود را مدتی در معرض هوای بسیار سرد قرار داده‌اید به شکلی که سطح آن یخ زده و قطرات شبنم روی آن ایجاد شده است، حتما قبل از استفاده باید آن را به خوبی گرم کرده و بخشکانید. سطح یخ زده لپ‌تاپ می‌تواند با گرم‌شدن قطرات آب ایجاد کرده و باعث برقراری اتصال کوتاه در مدارهای دستگاه شود. بهتر است 24 ساعت از بازکردن لپ‌تاپ خودداری کنید تا قطرات آب وارد نمایشگر نشود. بهتر است پس از گرم‌شدن، لپ‌تاپ را با دستمال جاذب کاملاً خشکانده و آن را در مقداری برنج قرار دهید تا رطوبت آن جذب شود.

لپ‌تاپ یخ‌زده را خشک کنید

تنظیمات مصرف انرژی لپ‌تاپ خود را تغییر دهید

برای جلوگیری از تاثیر سرما بر لپ تاپ می‌توانید در مواقع ضروری که امکان صبر برای گرم‌شدن لپ‌تاپ را ندارید، آن را در حالت نیمه خاموش قرار دهید. تنظیم صحیح مصرف انرژی دستگاه می‌تواند آن را برای استفاده در مواقع فوری گرم نگه دارد. کافی است به تنظیمات مصرف انرژی یا باتری لپ‌تاپ رفته و آن را روی درجه بالاتری قرار دهید. این کار می‌تواند قطعات داخلی دستگاه را گرم نگه دارد زیرا با بستن صفحه لپ‌تاپ، بازهم دستگاه به‌طور نیمه‌فعال به کار خود ادامه می‌دهد. بااین‌حال، انجام این کار می‌تواند مصرف باتری را افزایش دهد. بنابراین، باید شارژر دستگاه را همراه خود داشته باشید.

جمع‌بندی

در مقاله حاضر، گفتیم سرما چگونه بر لپ‌تاپ تاثیر می‌گذارد؟ و با تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ و روش‌های جلوگیری از واردشدن آسیب به قطعات هنگام سردی بیش از حد دستگاه آشنا شدیم.

همان‌طور که گفته شد، قراردادن لپ‌تاپ در معرض هوای بسیار سرد و زیر صفر درجه می‌تواند با ایجاد قطرات آب روی مدارها باعث سوختگی آن‌ها شود. همچنین، ترک و شکستگی نمایشگر به‌دلیل انبساط و انقباض مواد داخل آن دیگر تاثیر سرما بر لپ تاپ است. اثر سردی بیش از حد روی لپتاپ می‌تواند در باتری آن نیز دیده شده و باعث کاهش عمر و ظرفیت باتری شود. بنابراین، اگرچه معمولاً اثر گرمای بیش از حد روی واردشدن آسیب به‌ لپ‌تاپ بیش‌تر از سرما است، ولی همچنان نباید از تاثیر سرما روی اجزای لپ تاپ غافل شد.

بهتر است تا جای ممکن از قراردادن دستگاه خود در معرض سرمای زیاد جلوگیری کرده و به وسیله کیس و کیف‌های مخصوص از آن محافظت کنید. رها کردن لپ‌تاپ در محیط‌های بسیار سرد مثل خودروی پارک‌شده در فضای باز می‌تواند خطرناک باشد و باعث خرابی آن شود. بااین‌حال، اگر به ناچار مدتی لپ‌تاپ خود را در سرما رها کرده‌اید، حتماً قبل از استفاده آن را کاملاً خشک کرده و به مرور آن را گرم کنید تا از بروز آسیب جلوگیری شود.

پرسش‌های متداول

آیا لپ تاپ ها در اثر سرما آسیب می بینند؟

بله، لپ‌تاپ‌ها می‌توانند در اثر سرما آسیب ببینند. سرمای بیش از حد می‌تواند به اجزای داخلی لپ‌تاپ مانند صفحه نمایش، کیبورد، باتری و هارد دیسک آسیب برساند. علائم آسیب سرما به لپ‌تاپ شامل کندشدن عملکرد، خاموش شدن ناگهانی، مشکل در بوت شدن، صفحه نمایش یخ زده و خطاهای هارد دیسک است.

چقدر سرما برای لپ تاپ خوب است؟

سرما به طور کلی برای لپ‌تاپ خوب نیست. دمای ایده‌آل برای لپ‌تاپ بین 10 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. سرمای بیش از حد می‌تواند به اجزای داخلی لپ‌تاپ مانند صفحه نمایش، کیبورد، باتری و هارد دیسک آسیب برساند. اگر مجبور به استفاده از لپ‌تاپ در دمای سرد هستید، از کیف عایق‌دار و پد گرم‌کننده استفاده کرده و قبل از استفاده در محیط‌های سرد، اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد.

آیا سرما می تواند سرعت لپ تاپ را کاهش دهد؟

بله، سرما می‌تواند سرعت لپ‌تاپ را کاهش دهد. در دمای پایین، واکنش‌های شیمیایی داخل باتری کندتر می‌شوند و در نتیجه ظرفیت آن برای ذخیره انرژی کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به خالی‌شدن سریع‌تر باتری و کاهش عمر مفید آن شود؛ همچنین، سرمای بیش از حد می‌تواند به پردازنده و دیگر اجزای داخلی لپ‌تاپ آسیب برساند و باعث کندشدن عملکرد آن شود.

دسته‌بندی سخت افزار
اشتراک گذاری
مصطفی شاه ولی هستم کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات ، هوش مصنوعی و عضو انجمن ملاصدرا امنیت داده، و توسعه وب سایت خوشحالم که با سایت ما همراه هستید.
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت